Le Triman
L’objectif est d’informer le consommateur que le produit ou l'emballage ne doit pas être jeté dans la poubelle des ordures ménagères mais doit être trié ou rapporté dans un point de collecte pour être recyclé.
Cette information est représentée par un logo représentant une silhouette humaine symbolisant le geste du citoyen.
Le pictogramme peut figurer sur le produit, l’emballage ou de façon dématérialisée sur le site internet.
Nos produits/emballages peuvent faire l’objet d’une consigne de tri : les pneus, les emballages cartons et papiers et les imprimés papiers.
Ne sont pas concernés les déchets électriques et électroniques (DEEE), les piles et accumulateurs, ainsi que les produits chimiques déjà identifiés par le logo de la poubelle barrée.
VAIHE 1: VASTAANOTTO
Romuajoneuvon viimeinen omistaja vie sen hyväksyttyyn vastaanottokeskukseen. Hyväksytty vastaanottokeskus tarkastaa ajoneuvon ja antaa vaaditun romutustodistuksen.
VAIHE 2: ESIKÄSITTELY
Akku ja renkaat poistetaan ja turvatyynyt poistetaan. Seuraavaksi yhteistyökumppanimme poistaa ajoneuvosta jäljellä olevan polttoaineen ja muut nesteet: moottoriöljyn, vaihteistoöljyn, jarrunesteen ja ilmastoinnin jäähdytysnesteen. Tämän saastuttavan jätteen arvo palautetaan sitten 100-prosenttisesti heidän erikoiskäsittelylaitoksessaan.
VAIHE 3: MATERIAALIEN EROTTELU JA HYÖTYKÄYTTÖ
Seuraavassa vaiheessa puretaan mekaaniset osat, kori sekä sähkö- ja elektroniikkakomponentit. Ne joko käytetään uudelleen käytettyinä osina tai kunnostetaan. Jos se on taloudellisesti kannattavaa, myös muovin ja lasin kaltaiset materiaalit kerätään tässä vaiheessa talteen kierrätystä varten.
VAIHE 4: VARASTOINTI
Ympäristölle vaaralliset materiaalit otetaan talteen ja lähetetään jätteiden kierrätykseen tai hävittämiseen erikoistuneille yrityksille.
VAIHE 5: MURSKAUS
Puhdistetut kuoret lähetetään murskaamoon, jossa ne murskataan vain muutaman senttimetrin kokoisiksi kappaleiksi. Nämä kappaleet lähetetään sen jälkeen magneettiseen lajitteluun, jossa otetaan talteen mahdolliset rautametallit (teräs).
VAIHE 6: MURSKAUKSEN JÄLKEINEN VAIHE
Jäljelle jäävä murskattu materiaali lajitellaan automaattisesti käyttäen fysikaalisia ominaisuuksia (magneetteja, pyörrevirtoja, flotaatiota) erityyppisten materiaalifragmenttien erottamiseksi toisistaan.
VAIHE 7: KIERRÄTYS, HYÖDYNTÄMINEN JA KAATOPAIKALLE SIJOITTAMINEN
Lajittelun jälkeen nämä materiaalin palaset kierrätetään (metallit toimitetaan terästehtaille/metallitehtaille ja tietyt muovit takaisin muoviteollisuuteen) tai muutetaan energiaksi (sementtitehtaat, kaupunkien lämmitys, voimalaitokset
AKKU
Ajoneuvon käyttöiän jälkeen akkujen keräys ja kierrätys on varmistettu vuodesta 2010 lähtien yhteistyössä erikoistuneiden kumppaneidemme kanssa. Nykyään DS Automobilesin akkujen kierrätysaste ylittää lainsäädännössä asetetut odotukset (50 %), ja Li-Ion-akkujen kierrätysaste on yli 70 %. Merkki vastaa kierrätyskustannuksista.
Käytetyt akut voivat myös löytää toisen elämän yksittäisten kotien, kollektiivisten rakennusten ja sähköverkkojen kiinteissä energiavarastojärjestelmissä.